Skift nemen
Hoewel sommige experts geen hoop hebben dat de metaverse zal blijven bestaan, zien sommige reisorganisaties nog steeds het potentieel ervan, al was het maar als een marketingtruc.
Justin Dawes
Tripadvisor is van plan om later dit jaar een metaverse-ervaring uit te brengen.
Het idee is dat gebruikers attracties in populaire bestemmingen – zoals Parijs, Dubai, New York City, Chicago en Atlantis Paradise Island op de Bahama’s – virtueel kunnen bezoeken voordat ze hun reizen boeken.
“De wereld rondreizen, in je achtertuin reizen of door het hele land reizen, wat het ook mag zijn, is een van de duurste dingen die je kunt kopen zonder het van tevoren te proberen”, zegt Adam Ochman, Global Director of Marketing Solutions bij Tripadvisor . Hij hielp ook mee met de oprichting Wanderlabhet contentmarketingbureau van Tripadvisor.
“(Het gaat) over het democratiseren van reizen en het geven van onze gemeenschap… de kans om het te proberen voordat je koopt en vanuit het comfort van je eigen huis te ervaren terwijl je droomt, plant en ambitieus bent.”
Het bedrijf is aan het contracteren Maak kennis met Kai, een bedrijf dat metaverse en AI-producten maakt. MeetKai maakte de plannen deze week bekend op de CES-conferentie in Las Vegas, samen met plannen voor een retail-metaverse-ervaring voor de National Basketball Players Association.
Het is nog te vroeg voor het bedrijf om details te delen over hoe het er precies uit zal zien, maar het plan is dat Tripadvisor gaat samenwerken met reisbureaus en bedrijven om digitale ruimtes te creëren die gebruikers kunnen verkennen. Het kan enkele e-commerce-, gaming- en sociale elementen bevatten.
In Parijs zou het team bijvoorbeeld een digitale tweeling van de Eiffeltoren of de catacomben onder de stad kunnen creëren om reizigers een beter idee te geven van de tours die ze kunnen boeken. Of er kunnen winkels worden herbouwd om zich te concentreren op de beroemde mode en detailhandel van de stad.
“Hoe we dat samen met onze partners tot leven brengen – the sky is the limit”, zegt Ochman.
Peter John Alexander, Chief Business Officer van MeetKai, zei dat de langetermijnvisie is dat metaverse gebruikers toegang zullen hebben tot alles wat Tripadvisor nu op zijn traditionele website aanbiedt.
“Al die functionaliteit zal uiteindelijk op de metaverse kunnen worden uitgevoerd en verkend”, zei Alexander.
De digitale tweelingen van echte plaatsen zijn opgebouwd uit verschillende bronnen. De metaverses zijn webgebaseerd, wat betekent dat ze toegankelijk zijn op mobiele apparaten, desktops en zelfs virtual reality-headsets. Gebruikers beginnen met het maken van een aangepaste avatar met behulp van foto’s van hun gezicht. Meerdere gebruikers kunnen de metaverse bezoeken en met elkaar communiceren.
De metaverse en reizen
Reisorganisaties bouwen en experimenteren al een paar jaar met de metaverse.
Marriott Bonvoy creëerde bijvoorbeeld een virtueel park binnen de Fornite-metaverse als een manier om vier van zijn hotelmerken op de markt te brengen. En Travelzoo bouwt zijn eigen metaverse intern, gericht op drie aspecten: tijdreizen, zoals het oude Rome; moeilijk bereikbare plaatsen zoals Mars of de Mount Everest; en fantastische plaatsen, zoals Atlantis.
Het is onduidelijk hoe goed deze projecten zullen blijven hangen, en de metaverse buzz is zeker niet meer wat het een paar jaar geleden was. Tech-expert Ed Zitron schreef een “overlijdensbericht’ van de metaverse afgelopen mei voor Business Insider, waarin grootse beloften werden benadrukt die nooit zijn waargemaakt.
Maar Alexander van MeetKai heeft er nog steeds vertrouwen in dat de metaverse ondanks de nee-zeggers zal blijven bestaan.
“Als je hier echt over nadenkt, net als de toekomst van het web en een mix tussen 2D- en 3D-ervaringen, dan is dat waar het zal zijn”, zei Alexander.
Innovatie bij Tripadvisor
Tripadvisor heeft kernproducten gewijzigd en de toekomst van zijn platform geëvalueerd sinds Matt Goldberg in juli 2022 de nieuwe CEO werd.
Goldberg heeft gezegd dat het bedrijf wijzigingen aanbrengt om de planningstools te verbeteren en nieuwe formaten te introduceren om het genereren van inkomsten en de betrokkenheid van gebruikers te vergroten. Tripadvisor heeft aanbevelingen van experts gecombineerd met advies van reizigers.
Het bedrijf heeft een tool voor het maken van reisroutes uitgebracht, mogelijk gemaakt door generatieve AI. Goldberg zei in november dat degenen die de tool hadden gebruikt drie keer meer inkomsten hadden gegenereerd dan degenen die dat niet hadden gedaan.